.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خودکشي در ايران به مرحله هشدار رسيد

خودکشي در ايران به نقاطي نفوذ کرده که باعث نگراني است. در گروهي که نبايد خودکشي صورت بگيرد، مثل دانشجويان که در حال تحصيل هستند، تعداد خودکشي خيلي بالا است.

آمار خودکشي در کشور به مرحله هشدار رسيده است. موسوي، مدير کل دفتر آسيبهاي اجتماعي بهزيستي در گفت و گو با خبرگزاري مهر اعلام کرد:" بر اساس آمارهاي بهزيستي آمار خودکشي 7 عدد در 1000 نفر در زير 30 سال در کشور است."

او افزود:" اين آمار در استان هاي ايلام، کرمانشاه، خوزستان، لرستان،همدان و کهکيلويه و بوير احمد بسيار بالا بوده و به مرحله هشدار رسيده است."

مدير کل دفتر آسيبهاي اجتماعي بهزيستي همچنين تاکيد کرد:" آمار اين معضل در شهرهاي دره ‌شهر و ايوان از استان ايلام از مرز بحران هم گذشته است و بايد راه کاري براي آنها در نظر گرفت."

در همين حال، کارشناسان با بحراني دانستن آمار اين معضل در کشورعوامل مختلفي از جمله مشکلات اجتماعي، روش هاي خشن تربيت خانوادگي، بيکاري، سنت هاي غلط، اعتياد، فشارهاي رواني و بيکاري را از عوامل موثر در بحراني شدن آن مي دانند.

خودکشي؛ برگ جريمه به محيط

دکتر حسن عشايري، عصب شناس و استاد دانشگاه علوم توانبخشي مي گويد:" اميل دورک هيم، نويسنده کتاب خود کشي معتقد است، بخشي از عوامل خودکشي مانند روان پريشي و روان رنجوري بين المللي است."

اين روان پزشک مي افزايد:" در ايران خودکشي به نقاطي نفوذ کرده که باعث نگراني است. در طول سال هاي گذشته خودکشي در عشاير کشور به تعداد انگشتان دست بود، اما امروز خودکشي در اين قشر به معضل بزرگي تبديل شده است."

استاد دانشگاه علوم توان بخشي با اشاره به اين که خودکشي برگ جريمه به محيط است ادامه مي دهد:" اين معضل، با ظاهر افسردگي، نااميدي، افزايش آمار طلاق، اعتياد، بيکاري و ... به ما ندا داده است. اما توجه نکرده ايم."

عشايري يکي از مهم ترين عوامل خودکشي را تربيت پادگاني خانواده ها و مدارس مي داند و معتقد است:" خانواده ها و مديران و معلمان در مدارس با تربيت پادگاني و ويران گر خود خلاء وحشتناکي در ذهن کودک و نوجوان به وجود مي آورند و به مرور جامعه را به ورشکستگي رواني مبتلا مي کنند تا به بحران برسد."

اين روان پزشک در انتها راه حل را در روشن گري مي داند و مي گويد:" انسان موجودي اجتماعي است. اگر حس کند فرياد رسي وجود دارد ديگر تن به خودکشي نمي دهد. ما بايد مسئله آموزش مهارت هاي زندگي را در جامعه به کمک آموزش و پرورش، صدا و سيما، مطبوعات و خانواده ها گسترش و نهادينه کنيم تا نوجوان و جوان اين کشور راه هاي مقابله با استرس و ... را بياموزد. بايد به آنها اميد بدهيم تا جرات ابراز وجود داشته باشند تا بتوانند به جنگ مشکلات بروند."

فشار رواني دليل اصلي خودکشي

دکتر شهلا اعزازي، استاد رشته‌ جامعه‌شناسي در دانشگاه علامه طباطبايي در اين مورد به خبرآنلاين مي‌گويد:" يکي از دلايل اصلي ميزان خودکشي بالا در ايران فشارهاي اجتماعي است. از آن طرف امکانات براي اين‌ که افرادي که به فکر خودکشي هستند از فکر يا جبر خودکشي خارج شوند، بسيار اندک است."

استاد دانشگاه علامه طباطبايي که سال‌ها در زمينه‌ خشونت عليه زنان و کودکان تحقيق کرده، در ادامه مي افزايد:" در گروهي که اصلاً نبايد خودکشي صورت بگيرد، مثل دانشجويان که در حال تحصيل هستند، تعداد خودکشي خيلي بالا است."

او معتقد است:" يکي از دلايل، فشارهايي است که بر جوانان وارد مي‌شود. اکثر کشورها موردي تحت عنوان " هات‌لاين " دارند که افرادي که آمادگي کشتن خود را دارند، مي‌توانند تلفن کنند يا مراکز مشاوره‌اي وجود دارد تا با صحبت و مشاوره آرام شوند. اما در جامعه ما از يک طرف فشارها فوق‌العاده زياد است و از سوي ديگر هيچ نوع کمکي در جامعه براي اين افراد وجود ندارد. بنابراين اگر اين موضوع را يک مشکل اجتماعي بگيريم، اصلاً سازمان‌هاي حامي و حمايت‌کننده وجود ندارد."/
خبرآنلاين


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.11 seconds.